Filtr powietrza w samochodzie – kiedy wymienić? Dlaczego to ważne?
Układ dolotowy powietrza w silnikach spalinowych pełni bardzo ważną rolę w utrzymaniu właściwych parametrów pracy silnika. Jego istotnym elementem jest filtr powietrza. Jako część eksploatacyjna podlega okresowej wymianie. Wymaga również regularnej kontroli stopnia zużycia.
Za co opowiada filtr powietrza w samochodzie?
Filtr powietrza znajduje się na samym początku układu dolotowego, przez który powietrze doprowadzane jest do silnika. Jak wiadomo, powietrze jest niezbędnym elementem wchodzącym w skład mieszanki paliwa i powietrza, która ulega spalaniu. Powietrze, które ma dostać się do silnika, jest zanieczyszczone. Znajdują się w nim drobiny pyłów, kurzu, spalin. I to właśnie one zatrzymywane są przez filtr powietrza, który zapobiega dostaniu się ich do elementów silnika. Statystycznie, filtr powietrza zatrzymuje aż 6 kg pyłów rocznie.
Czym grozi używanie niesprawnego filtra powierza?
Niesprawny filtr to taki, który ma uszkodzoną powierzchnię lub jest zatkany. Konsekwencje w obu przypadkach mogą być poważne. Jeśli powietrze nie jest filtrowane, wraz z nim do silnika mogą dostać się niepożądane zanieczyszczenia. To szczególnie niebezpieczne dla wszystkich elementów ciernych, cylindrów czy łożysk – może powodować ich trwałe uszkodzenie lub szybsze zużycie.
Zatkanie filtra powietrza oznacza również nierównomierny dopływ powietrza do silnika. Ma to bezpośredni wpływ na jego pracę i przede wszystkim na proces spalania. Zbyt mało powietrza odbija się na zużyciu paliwa – będzie ono wyższe, przy jednoczesnym spadku mocy silnika. Często zdarza się, że w takich warunkach silnik wchodzi w awaryjny tryb pracy. To z kolei znów może prowadzić do uszkodzeń tłoków, cylindrów lub pierścieni tłokowych.
Jak często należy wymieniać filtr powietrza?
Wymiana filtra zależy od stopnia jego zużycia. Na to największy wpływ ma przebieg samochodu w określonym czasie, a także warunki drogowe, w jakich się poruszamy. Przebieg samochodu, po jakim należy wymienić filtr powietrza, waha się w przedziale 20-40 tysięcy km. Finalnie zależy to od wartości przypisanej do produktu przez jego producenta. Najbezpieczniej jednak zrobić to po przejechaniu 15-20 tysięcy kilometrów, i najlepiej raz w roku. Na szybsze zużycie się filtra powietrza, a tym samym na konieczność jego wymiany, bardzo duży wpływ ma także teren, po jakim się poruszamy. Częsta jazda po drogach gruntowych, polnych, leśnych, które są bardziej zapylone, w oczywisty sposób przyspiesza konieczność wymiany części.
Co tu dużo mówić filtry mają to do siebie, że skoro nieustannie coś filtrują to prędzej czy później trzeba je wymienić. Świetnie opisane konsekwencje braku takiej wymiany, a także orientacyjne wskazówki kiedy już nadszedł najwyższy czas na zakup nowego filtra.