Elektryczne rozwiązanie w układzie hamulcowym samochodu?
Układ hamulcowy to jeden z kluczowych systemów samochodu, decydujący o bezpieczeństwie w ruchu drogowym. Odpowiada on w sposób mechaniczny za zatrzymanie pojazdu oraz zmniejszenie prędkości jazdy. Trwają jednak intensywne prace i badania nad stworzeniem w pełni elektrycznego układu hamulcowego, który, według założeń, ma być łatwiejszy i wydajniejszy w użyciu.
Mechaniczny a elektryczny
Współczesne, standardowe systemy hamulcowe zarówno bębnowe, jak i tarczowe działają na podobnej zasadzie. Ich głównym zadaniem jest wytworzenie siły tarcia przeciwdziałającej siłom działającym na rozpędzony samochód. Tradycyjny układ hamulcowy składa się m.in. z klocków, zacisków i tarcz hamulcowych czy też pompy i przewodów, w których krąży płyn hamulcowy. W przypadku elektrycznych układów hamulcowych sprawa wygląda nieco inaczej zarówno pod kątem ich budowy, jak i zasady działania.
W elektrycznym układzie hamulcowym przy każdym kole znaleźć się mają elektryczne urządzenia sterujące klockami. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów, w układzie elektrycznym wyeliminowano przewody hamulcowe, natomiast siła docisku klocków do tarcz nie jest uzależniona od siły nacisku pedału hamulca. Naciśnięcie przez kierowcę hamulca powoduje, że wysyłany jest sygnał do elektrycznych sterowników, które uruchamiają cały proces hamowania samochodu.
Najbliższym wprowadzenia rozwiązaniem seryjnym, jeśli chodzi o elektryczny układ hamulcowy, jest mechanizm zbudowany z dwóch, równoległych do siebie płytek o specjalnej strukturze. Powstaje tutaj siła z wykorzystaniem fizycznej zasady dźwigni, poprzez przesunięcie za sprawą silniczka elektrycznego rolek, które w efekcie rozpychają wspomniane wcześniej płytki, co prowadzi do powstania dużej siły.
Zalety
Konstruktorzy elektrycznego układu hamulcowego zapewniają, że tego typu rozwiązanie zapewnia dużo szybszą reakcję w przeciwieństwie do systemów mechanicznych. Argumentują to tym, że impuls włączający hamulec jest przesyłany elektrycznie, a nie za pomocą płynu. Kolejna zaleta układu elektrycznego, o jakiej wspominają, to większa siła działająca na tarcze hamulcowe, co w efekcie ma znacznie skrócić drogę hamowania, a także niższa masa całego systemu oraz wyeliminowanie z układu płynu hamulcowego.
Elektryczny hamulec postojowy
Obecnie coraz częściej wykorzystywanym rozwiązaniem we współczesnych samochodach osobowych jest elektryczny hamulec postojowy (EPB) uruchamiany za pomocą przycisku. Takie rozwiązanie jest zazwyczaj wyposażone w dodatkowe funkcje takie, jak np. asystent podjazdu pod wzniesienie czy też automatyczne włączenie się po zatrzymaniu samochodu.
Szybsze i efektywniejsze działanie układu hamulcowego to jak najbardziej cechy do których warto dążyć. Wyeliminowanie płynu hamulcowego i uzyskanie lżejszego całego podzespołu również byłoby na korzyść. Niemniej jednak takie rozwiązania, żeby w pełni weszły do użytku codziennego z pewnością potrzebują jeszcze sporo czasu.