Zalety łańcucha rozrządu w stosunku do paska
Łańcuch czy pasek rozrządu? Dyskusja na ten temat zajmuje kierowców od dziesięcioleci. Tendencje producentów samochodów w tej kwestii ulegają ciągłym zmianom. Obecnie co prawda dominują raczej paski, jednak znów widać odwrócenie się tendencji na korzyść montowania w nowych samochodach łańcuchów rozrządu. Nie powinno to dziwić, gdyż mają one wiele zalet względem pasków.
Zwiększona wytrzymałość łańcucha rozrządu
Przede wszystkim łańcuch rozrządu to element niezwykle wytrzymały. W praktyce oznacza to, że przeważnie działa bezawaryjnie nawet przez ponad 300 tys. kilometrów. Tym samym można tak naprawdę nie myśleć o konieczności wymiany tego elementu, który przecież narażony jest na duże obciążenia. Co więcej, łańcuch stosuje się właśnie tam, gdzie obciążenia są wyjątkowo duże. Producenci wykorzystują łańcuchy w samochodach z silnikami o wyjątkowo dużej mocy oraz w pojazdach z silnikiem Diesla. Mimo to żywotność łańcuchów jest zdecydowanie dłuższa niż pasków, które należy wymieniać co ok 150-200 tys. kilometrów, o ile wcześniej nie dojdzie do uszkodzenia lub nawet przerwania tego elementu.
Łańcuch nie ulega zerwaniu
Rozrząd to niezwykle ważny układ, odpowiadający za napędzanie licznych urządzeń w samochodzie. Bez niego poprawna praca samochodu jest po prostu niemożliwa. Jednocześnie nagła awaria rozrządu może spowodować znaczne szkody. Tak jest choćby wtedy, gdy dojdzie do nagłego zerwania paska rozrządu. Chaos, który powstaje wtedy pod maską, może doprowadzić do zniszczenia silnika. Niestety, ale paski niejednokrotnie ulegają zerwaniu. Co prawda wiele pasków to części wysokiej jakości, którym nie powinno się to zdarzyć. Niemniej jednak zerwanie paska jest całkiem możliwe, zwłaszcza że niewielkie uszkodzenia tej części są trudne do zauważenia. Dlatego też często kierowcy korzystają z uszkodzonych pasków rozrządu, nie zdając sobie z tego sprawy, natomiast prowadzi to do dalszego uszkadzania tej części, a ostatecznie do zerwania paska.
Łańcuch rozrządu to metalowa konstrukcja, której zerwanie jest praktycznie niemożliwe. Tym samym ryzyko nagłej awarii i powstania chaosu pod maską nie istnieje. Co więcej, wszelkie awarie łańcucha rozrządu są dosyć łatwe do zauważenia. Ze względu na to, że łańcuch jest wykonany z metalu, uszkodzenia powodują stukanie, którego trudno nie usłyszeć. W przypadku awarii tej części konieczne jest zaprzestanie użytkowania pojazdu i wykonanie przeglądu. Jeśli to konieczne dochodzi do wymiany łańcucha, która jest trudna i kosztowna. Całe szczęście konieczność wymiany łańcucha rozrządu zachodzi bardzo rzadko.
Bardzo fajny wpis, choć mam jedno ale. Z doświadczenia wiem, że nie wolno myśleć nigdy, że coś nie może się zepsuć – w tym przypadku zerwać się łańcuch. Często też nie zauważamy, że samochodów zaczyna pracować inaczej – przyzwyczajamy się do stukania czy wolniejszego rozpędzania się. W takiej sytuacji można bardzo łatwo przegapić to, że z łańcuchem dzieje się coś złego i nieszczęście gotowe. Jak w każdej sytuacji – sprawdzajmy od czasu do czasu części eksploatacyjne, a jeśli się na tym nie znamy to zlećmy to zaufanemu mechanikowi.
Witam mam Forda Mondeo 2,0 Disel 2003 rok prawdo podobnie trzelil mi rozrząd na łańcuchu iż prawdo podobnie od nowości nie był wymieniany. Pytam czy mogło się coś stac jak jechałem na biegu luz ? Silnik kreci ale nie chce odpalić