Tarcze hamulcowe – objawy zużycia
Jeżeli tarcze hamulcowe uległy jakiejkolwiek deformacji, uszkodzeniu lub po prostu zużyciu, to mamy poważny problem, zwłaszcza z zachowaniem bezpieczeństwa podczas jazdy. Skuteczność hamowania w takim przypadku spada z każdym kilometrem, dlatego też czekanie do ostatniej chwili z wymianą tych elementów to kiepski pomysł. Przedstawiamy najczęstsze objawy nieprawidłowo działających tarcz hamulcowych, na które powinniśmy być szczególnie wyczuleni.
Pokrzywione i zwichrowane
Istnieją trzy najczęstsze objawy zużycia tarcza hamulcowych w samochodzie – drgania kierownicy, piski podczas hamowania oraz pulsowanie pedału hamulca. Głównymi źródłami drgań w układzie są klocki oraz tarcze hamulcowe, które mogą pojawiać się na skutek ich uszkodzenia. Pulsowanie hamulców, czyli tak naprawdę zmiana siły hamowania pojawia się, gdy w chwili obrotu tarczy hamulcowej moment hamujący zmienia się, pomimo tego, że nacisk na pedał hamulca jest stały. Winowajcą są tutaj zazwyczaj pokrzywione lub zwichrowane tarcze hamulcowe.
Co jest najczęstszą przyczyną deformacji tarcz hamulcowych?
Niestety, zazwyczaj jest to czynnik ludzki. Pomijając uszkodzenia mechaniczne powstające na skutek eksploatacji samochodu, deformacja wynika z błędnego montażu, niezgodnego z instrukcją serwisową, niewłaściwej obsługi układu hamulcowego, nieprzestrzegania odpowiedniego dokręcania śrub mocujących czy też braku zachowania prawidłowych zasad podczas docierania nowego kompletu tarcz i klocków hamulcowych.
Przegrzanie tarcz hamulcowych
Pulsacja, czyli zmiana momentu hamującego może pojawia się również na skutek przegrzania tarcz hamulcowych. Standardowa tarcza powinna bez żadnych problemów pracować w temperaturze 600-700 stopni Celsjusza. Jednak na skutek np. zbyt intensywnego i częstego hamowania towarzyszącego zazwyczaj agresywnej jeździe, dochodzi do przenoszenia materiału ciernego z klocków na tarcze hamulcowe, które mogą stać się wówczas powodem bicia hamulców. Przegrzanie tarcz hamulcowych może wynikać również z blokowania się tłoczka w zacisku oraz ze zbyt cienkich tarcz hamulcowych, gdzie dysponują one wówczas zbyt małą pojemnością cieplną.
Alarmujące sygnały dźwiękowe
O tym, że z hamulcami dzieje się coś niepokojącego, możemy również usłyszeć, i to osobiście. O uszkodzeniu tarcz hamulcowych informują nas charakterystyczne hałasy dobiegające z okolic kół. Są to najczęściej piski lub zgrzytanie, które zazwyczaj świadczą o zużytych klockach, jednak starte klocki hamulcowe mają bezpośredni wpływ na tarcze, narażając je na szybkie uszkodzenie. Nieprzyjemne dla ucha dźwięki dotrą do nas także, gdy na tarczach hamulcowych pojawią się ogniska korozji, natomiast charakterystyczny stukot pojawiający się wraz z rosnącą prędkością samochodu będzie oznaką, że tarcza w układzie hamulcowym uległa pęknięciu.
Do tego zestawienia dodałbym jeszcze długie stanie samochodu, szczególnie na mrozie czy deszczu, łatwo wtedy o powstanie rdzy na tarczach. O ile sama rdza szybko zostanie starta podczas mocniejszego hamowania, o tyle możemy w ten sposób nierównomiernie wytrzeć tarcze bądź same klocki – a to prosta droga do problemów z hamulcami. Jeśli nie korzystamy z samochodu systematycznie, warto co kilka dni przejechać się nim kilkanaście kilometrów i trochę pohamować.