Niepokojące dźwięki podczas hamowania
Piszczące hamulce nie muszą oznaczać, że coś jest nie tak. Klocki hamulcowe i tarcze hamulcowe to części zużywające się, które są narażone na duże obciążenia mechaniczne i termiczne. Odgłosy pracy hamulców pojawiają się często po dłuższym okresie bezczynności, ale z czasem mijają. Jeśli natomiast utrzymują się one nawet po wielokrotnym hamowaniu, może to oznaczać, że części są zużyte. Mało używany hamulec może zardzewieć i ulec uszkodzeniu, co spowoduje konieczność jego przedwczesnej wymiany.
Gdy hamulce wydają dziwne dźwięki
Hamulce, które wydają nietypowe dźwięki, są najczęstszą przyczyną niepokoju kierowców. Nie muszą one jednak oznaczać kłopotów. Najczęściej można je usłyszeć, gdy wilgotność powietrza jest wysoka, np. rano lub po obfitych opadach deszczu. Gromadząca się wilgoć powoduje tworzenie się bardzo cienkiej warstwy rdzy na powierzchni tarcz hamulcowych. Podczas hamowania klocki hamulcowe ścierają tę warstwę rdzy, co powoduje hałas. W takim przypadku hałas powinien ustąpić po pewnym czasie.
Podczas hamowania nieruchoma część hamulca z klockiem jest dociskana do obracającej się tarczy. Jeśli te dwie części nie są idealnie dopasowane, mogą wystąpić niepożądane drgania, które również mogą być słyszane jako piski. Dzieje się tak zawsze wtedy, gdy tarcie i poślizg są nierównomierne, na przykład, gdy klocki hamulcowe przylegają do tarczy na krótki czas w czasie milisekund, a następnie się luzują.
Jeśli hamulce stale piszczą, może to oznaczać, że należy wymienić klocki hamulcowe. Jeżeli podczas hamowania odczuwalne są również drgania pedału hamulca lub drgania kierownicy, tarcze hamulcowe mogą być wygięte i należy je wyprostować lub wymienić.
Ponadto, jeśli wymieniane są tylko klocki hamulcowe, a nie tarcza hamulcowa, może również wystąpić charakterystyczny pisk. Dlatego warto je wcześniej zeszlifować, aby przylegały do lekko zużytych tarcz. Z reguły nowe hamulce i klocki hamulcowe należy ostrożnie docierać, wtedy początkowe skrzypienie szybko ustąpi.
Możliwe przyczyny pisku hamulców
Jeśli hamulce nadal piszczą, mogą być inne przyczyny. Oto niektóre z nich:
- Do hamulców przywiera pył
Jeśli klocki hamulcowe są zabrudzone pyłem, mogą również piszczeć podczas hamowania. Podobnie jak w przypadku opisanej powyżej rdzy, dzieje się tak często, gdy samochód stoi przez dłuższy czas. Zwykle piszczenie samo znika, ponieważ hamulce oczyszczają się podczas jazdy.
- Nieodpowiednie części
Czasami nie kupujemy oryginalnych części ze względu na koszty. Wówczas może się zdarzyć, że tarcza i nowy klocek hamulcowy nie są kompatybilne. Jeśli więc piszczenie nie znika po krótkim czasie, przyczyną może być źle dopasowana część.
- Błędy montażowe
Jeśli wymienia się tylko klocki, a nie tarcze, zaleca się wcześniejsze oszlifowanie klocków i dopasowanie ich do używanych tarcz, ponieważ w przeciwnym razie zaczną piszczeć. Zaleca także stosowanie pasty cynkowej w celu zwiększenia smarowania hamulców.
- Przegrzane hamulce
Zbyt ostre i długotrwałe hamowanie może doprowadzić do całkowitego przegrzania układu hamulcowego. Piszczenie może wówczas oznaczać, że tarcze hamulcowe uległy deformacji. W tym przypadku znacznie gorsze od pisku jest drastyczne zmniejszenie skuteczności hamowania.
Jak można sprawdzić, czy klocki hamulcowe są zużyte?
Auta młodszej generacji są zazwyczaj wyposażone w elektroniczny wskaźnik zużycia klocków hamulcowych, który sygnalizuje konieczność ich wymiany. W przypadku jazdy starszym modelem należy najpierw sprawdzić zużycie gołym okiem. Jeśli koła na przedniej osi są skręcone, należy najpierw sprawdzić stan układu hamulcowego. Jeśli tarcze hamulcowe mają głębokie rowki, należy wymienić tarcze i klocki. Przy sezonowej wymianie opon można uzyskać jeszcze lepszą kontrolę. Mechanicy samochodowi mogą szybko stwierdzić, czy wymiana jest już konieczna. Niemniej jednak nowoczesne układy hamulcowe wytrzymują od ok. 40 do 120 tys. kilometrów. Tempo zużywania się klocków hamulcowych zależy również od stylu jazdy, pojazdu i charakterystyki pokonywanej trasy. Oprócz zużycia mechanicznego problemem może być także korozja spowodowana czynnikami środowiskowymi.