Czyszczenie i regeneracja filtrów DPF – na czym polega?
Filtry DPF (z angielskiego diesel particulate filter), czyli filtry cząstek stałych, z czasem ulegają zużyciu i zanieczyszczeniu. Jak łatwo się domyślić, brudny i zużyty filtr nie będzie prawidłowo pełnił swojej funkcji. W jaki sposób odbywa się czyszczenie i regeneracja filtrów DPF? Czy jest to w ogóle możliwe, czy może w przypadku zużycia zawsze powinniśmy wymienić stary filtr na nowy?
Element narażony na szybkie zużycie
Będący częścią układu wydechowego filtr DPF narażony jest na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne. Element ten, jak każdy, ma ograniczoną żywotność i pojemność. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że filtr pracuje w wyjątkowo trudnych warunkach, a jego zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń. Nie powinno więc dziwić, że stosunkowo szybko ulega on zużyciu.
Budowa filtra cząstek stałych jest stosunkowo prosta – jest to ceramiczny wkład, zbudowany z naprzemiennie ułożonych, jednostronnie zaślepionych rureczek w stalowej obudowie. W mikroporach kanalików gromadzi się sadza, co jest kolejnym czynnikiem powodującym szybkie zużycie elementu. Kiedy filtr przestaje działać w pełni sprawnie, można go po prostu wymienić. Wiąże się to jednak z niemałym wydatkiem. Na szczęście filtry DPF można poddawać regeneracji.
Jak przebiega czyszczenie i regeneracja filtra DPF?
Zaczynamy od zdemontowania filtra. Następnie, filtr należy “wyprać,” w specjalnej maszynie. Zanim jednak to się stanie, wkład ceramiczny zostanie poddany dokładnym oględzinom, za pomocą endoskopu (kamery inspekcyjnej). Jeżeli na wkładzie nie znajdują się żadne uszkodzenia ani ślady stopień – może on zostać przekazany do dalszych etapów czyszczenia.
Przechodzimy do właściwego procesu czyszczenia. Pierwszym krokiem jest szkiełkowanie zewnętrznej obudowy, czyli poddanie jej obróbce strumieniowo-ściernej. Bardzo drobne, szklane kuleczki usuwają z powierzchni wszystkie zanieczyszczenia, jednocześnie nie pozbawiając obudowy jej antykorozyjnych właściwości.
Wyczyszczony z zewnątrz filtr zostaje nasączony odpowiednim preparatem, który zmiękcza zanieczyszczenia zalegające w środku. Teraz czas na płukanie wkładu. Do płukania wykorzystuje się roztwór wykonany ze specjalistycznej chemii, która zostaje wtłoczona do środka filtra pod kontrolowanym przez komputer ciśnieniem. Cały proces jest nieinwazyjny i stosunkowo szybki. Zazwyczaj całe czyszczenie i regeneracja trwają 1,5-2 godziny. Warto również zaznaczyć, że koszt regeneracji jest zdecydowanie niższy, niż zakup nowego filtra DPF.