Hałas przy skręcaniu – najczęstsze przyczyny
Uszkodzone zawieszenie potrafi napsuć krwi każdemu kierowcy i choć doraźnym sposobem na hałas może być… podgłośnienie radia, to nie zalecamy stosować tego jako leku na problemy naszego auta. Jako, że bardzo częstym problemem są hałasy występujące podczas skręcania postanowiliśmy nieco bliżej przyjrzeć się temu problemowi.
Układ kierowniczy – kilka podstawowych informacji
Układ kierowniczy, jest kluczowy dla funkcjonowania pojazdu. Pozwala kierowcy kontrolować koła co dodaje mu odpowiedniej pewności i poczucia bezpieczeństwa na drodze. Układ składa się z kilku elementów: kierownicy, kolumny kierownicy, przekładni kierowniczej, drążków kierowniczych i zębatki kierowniczej.
Większość nowoczesnych pojazdów jest wyposażona we wspomaganie kierownicy, które wykorzystuje pompę i płyn, aby pomóc kierowcy w obracaniu kół. Ten kto miał okazję prowadzić samochód bez wspomagania wie jak istotny jest to element. Choć niektórzy żartobliwie podkreślają, że trening ramion na siłowni można było odpuścić.
Hałas przy skręcaniu kierownicą – najczęstsze przyczyny i usterki
- Uszkodzenie łożysk kół – jeśli hałas pojawia się tylko podczas skręcania w jedną stronę, w takim przypadku najczęściej przyczyną będzie uszkodzenie łożyska koła. Tego typu usterka może prowadzić do metalicznego stuku lub trzasków przy skręcaniu kierownicy.
- Uszkodzenie łącznika stabilizatora – problem z którym miałem okazję zetknąć się osobiście. Łącznik stabilizatora jest elementem odpowiedzialnym za stabilizację pojazdu podczas jazdy, przy uszkodzeniu tych elementów pojawia się hałas, szczególnie przy skręcaniu.
- Uszkodzenie drążka kierowniczego – drążek kierowniczy jest odpowiedzialny za przenoszenie ruchu z kierownicy na koła. Uszkodzony drążek może dawać o sobie znać podczas skręcania.
- Zużycie przegubów – przeguby to elementy połączenia koła z resztą pojazdu. Przeguby mają tendencję do zużywania się z czasem, co najczęściej prowadzi do uciążliwych hałasów podczas skręcania.
- Złe ustawienie geometrii kół – jeśli geometria kół jest źle ustawiona, należy niezwłocznie udać się do mechanika w trosce o swoje bezpieczeństwo i pasażerów. Pojazd mający problem z geometrią nie tylko będzie hałasował podczas skręcania, ale również będzie miał tendencję do przenoszenia swojego ciężaru w jedną stronę.
Podsumowanie
Wiesz już co może być przyczyną występowania hałasów. W Internecie znajdziesz mnóstwo tutoriali, które omawiają szczegółowo wymianę poszczególnych elementów. Jeżeli jednak nie masz czasu, lub nie czujesz się na siłach, by podjąć się takiej wymiany lepiej będzie udać się do mechanika samochodowego, który dokładnie sprawdzi, która z przyczyn jest odpowiedzialna za hałas przy skręcaniu i zajmie się jej naprawą.