Jak rozpoznać usterkę koła zamachowego w samochodzie?
Jeszcze do niedawna w samochodach osobowych montowane były wyłącznie koła zamachowe, jednak szybki rozwój motoryzacji sprawił, że silniki zaczęły uzyskiwać coraz wyższe momenty obrotowe. Zatem nastąpiła konieczność montowania nowocześniejszych kół zamachowych dwumasowych.
W takim przypadku aktualnie koła zamachowe można podzielić na dwa rodzaje: jedno masowe (sztywne) i dwumasowe.
Co to jest koło zamachowe?
Koło zamachowe jest to żelazny talerz, którego zadaniem jest determinowanie poprawną pracę całej jednostki napędowej. Jest on przymocowany do kału korbowego, który z kolei wychodzi na zewnątrz silnika.
Jego podstawowym zdaniem jest gromadzenie energii kinetycznej, dzięki której silnik może wykonywać tak zwane suwy pomocnicze. Dzięki takiej operacji silnik dokonuje ssania, sprężania i wydechu. Inaczej rzecz ujmując dzięki kołu zamachowemu silnik podczas fazy sprężania podtrzymuje ruch i nie występują wahania prędkości kątowej wału korbowego.
Dodatkowo koło zamachowe tłumi jeszcze drgania skrętne powstające podczas pracy silnika. W przypadku gwałtownego wzrostu prędkości rośnie również moment obrotowy. W takim przypadku najbardziej obciążone stają się sprzęgło i właśnie koło zamachowe, gdyż musi przenosić ten wysoki moment obrotowy tłumiąc przy tym, powstające wibracje i hałasy. Funkcję te pełnią w kole zamachowym wbudowane w sprężyny i tuje.
Objawy usterki koła zamachowego
Mimo iż koło zamachowe jedno masowe jest dużo mniej awaryjne aniżeli koła zamachowe dwumasowe. To i tak podlegają zużyciu i mogą się posuć. Pierwszymi objawami zużywania się koła zamachowego są:
- Wydobywający się hałas z okolic koła zamachowego lub skrzyni biegów.
- Zauważalna zmiana w pracy skrzyni biegów, przykładowo biegi będą stawiać dużo większy opór podczas wbijania i wybijania.
- Odczuwalne wibracje w samochodzie nawet na biegu jałowym po zapaleniu sinika.
- Podczas gwałtownego zwiększania obrotów, zauważalny będzie całkowity brak przyspieszenia lub szarpanie samochodu.
- Zwiększa się znacząco zużycie paliwa.
- Charakterystyczne stukanie słyszalne pod maską, zwłaszcza w momencie zapalania czy gaszenia silnika. W początkowej fazie uszkodzenia taki stuk będzie bardzo słyszalny w momencie, gdy silnik nie „złapie” za pierwszym razem.
Niektóre z objawów zużytego koła zamachowego w szczególności dwumasowego mogą również świadczyć o zużywającej się skrzyni biegów a konkretniej przekładni. Luzy na wałku zdawczym skrzyni biegów, również generują problemy z wbijaniem lub wybijaniem biegów czy ślizganie się sprzęgła.
Dlaczego koło zamachowe się psuje?
Jak już zostało wspomniane koło zamachowe jednomasowe psuje się bardzo rzadko, gdyż jest na tyle prostej konstrukcji, że praktycznie nie ma co tam się zepsuć. Jest to jednolity kawał metalu, w którym ewentualnie mogą zacząć wyszczerbiać się ząbki. Z kolei nowoczesne koła dwumasowe już nie są takie wytrzymałe. Najszybciej psuja się w szczególności w samochodach z bardzo dużymi jednostki napędowymi i z tubo doładowaniem. Spowodowane jest ich dużo wyższym momentem obrotowym, a konstrukcja kół zamachowych dwumasowych składa się z dwóch części, które połączone są jedynie sprężynami tłumiącymi. Przez co obciążenie, które przechodzi na ten element jest bardzo duże.
Hałas, wibracje i zauważalna zmiana pracy skrzyni biegów to bez wątpienia jedne z najbardziej charakterystycznych objawów, które nie możemy lekceważyć. Rewelacyjny artykuł, gdyż często takiej właśnie wiedzy „jak rozpoznać usterkę….” brakuje wielu kierowcom i nieświadomie sami doprowadzają do dużo poważniejszych i kosztowniejszych awarii.