Jedno- czy dwururowy – jaki amortyzator wybrać?
Komfort jazdy to priorytet dla kierowcy, zwłaszcza gdy w swoim pojeździe spędza on długie godziny. Za odpowiednią pracę kół oraz utrzymanie samochodu w odpowiedniej do drogi pozycji odpowiada tzw. układ tłumiący, potocznie nazywany amortyzatorem. Dzieli się on na dwa typy, jedno- oraz dwururowy. Jak działają poszczególne elementy oraz który najlepiej wybrać do swojego pojazdu?
Amortyzator jednorurowy – charakterystyka
Amortyzator jednorurowy opatentował w roku 1953 Christian Bourcier de Carbon. W celu poprawy funkcjonalności produktu zdecydował się on na nieumieszczanie w nim rury zewnętrznej, co znacznie ułatwia chłodzenie oleju. Ponadto, zachodzący w nim proces oddzielania gazu od oleju przy pomocy ruchomego tłoka sprawia, że nie dochodzi również do jego spieniania. Ciśnienie gazu w samochodach wyposażonych w tego typu amortyzatory zostało podwyższone do 20-30 MPa, co pozytywnie wpłynęło na jego użyteczność. Znacznie lepiej bowiem tłumi on drgania, a także charakteryzuje się zdecydowanie cichszą oraz wydolniejszą pracą. Sprzęt idealny, prawda? Niezupełnie! Jego ogromną wadą jest wysoka cena oraz wielkość. Jest bowiem znacznie dłuższy, niż jego dwururowy odpowiednik, co może stanowić problem przy montowaniu go w niektórych pojazdach osobowych.
Amortyzator dwururowy – czym się wyróżnia?
Stosowane w większości aut użytkowych, głównie ze względu na stosunkowo niską cenę oraz kompaktowość. Dzielimy je na olejowe, cieszące się znaczącą popularnością wśród kierowców, oraz gazowe. Czym różnią się od amortyzatorów jednorurowych? Przede wszystkim budową. Składają się z dwóch komór, wewnętrznej oraz zewnętrznej, które wypełniane są olejem. Co więcej, są one zdecydowanie bardziej miękkie niż wspomniane wcześniej odpowiedniki, dlatego znacząco polepszają komfort naszej podróży. Nie tylko wytłumiają drgania, ale i nie pozwalają nam odczuwać drogowych nierówności. Mimo wielu zalet nie są one jednak niezawodne. Ze względu na stosunkowo wyższą eksploatację, charakteryzują się przyspieszonym zużyciem oraz pienieniem się oleju, czego nie możemy zarzucić ich jednorurowemu odpowiednikowi. Na ich korzyść niewątpliwie przemawia jednak atrakcyjna cena, która przyciąga zarówno mniej, jak i bardziej doświadczonych kierowców.
Samochód osobowy a amortyzator – który wybrać?
Jak już wspomnieliśmy, kierujący dużo chętniej decydują się na amortyzator dwururowy, głównie ze względu na jego przystępną cenę oraz nieco lepszą odporność na ciężkie warunki drogowe. Wyboiste, różnorodne trasy, wymagające częstszej eksploatacji układu tłumiącego, to idealne miejsce pracy dla tego typu elementów. Wysoka odporność na drgania oraz maksymalna redukcja szumów znacząco poprawiają komfort naszej codziennej jazdy. Jeśli chodzi natomiast o amortyzatory jednorurowe, mogą być one nieco mniej funkcjonalne w przypadku samochodów osobowych. Dlaczego? Ich główną wadą jest wspomniana przez nas wcześniej wielkość. Zawieszenie w większości pojazdów jest dosyć złożone, zazwyczaj nie możemy sobie więc pozwolić na zbyt rozbudowany amortyzator. W związku z tym układ ten o wiele lepiej sprawdzi się w samochodach wyścigowych czy też rajdowych, zostawiając tzw. pole do popisu dla amortyzatora dwururowego w pojazdach osobowych.