Kiedy wymienić amortyzatory w samochodzie?
Sprawność amortyzatora ma bardzo duży wpływ na jakość oraz bezpieczeństwo prowadzenia. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie ciągłego kontaktu kół z podłożem i tłumienie drgań przenoszonych z kół na nadwozie samochodu. Bez amortyzatorów nasz pojazd ciągle by podskakiwał, i prowadzenie byłoby bardzo uciążliwe. Amortyzatory przeważnie zużywają się stopniowo, co utrudnia wyczucie problemu, a skuteczne sprawdzenie ich stanu możliwe jest tylko na stacji diagnostycznej.
Jak szybko zużywają się amortyzatory?
Wszystko zależy od sposobu naszej jazdy oraz dróg, po których się poruszamy. Jeśli są one pełne nierówności to ich żywotność zostanie mocno skrócona. W ekstremalnych przypadkach po najechaniu na dziurę w jezdni amortyzator może natychmiast ulec poważnemu uszkodzeniu. Problem dotyczy również sytuacji, w których często poruszamy się po drogach z luźną nawierzchnią. Zdarza się, że uszkodzona osłona amortyzatora przepuszcza pyły i piasek do środka co może uszkodzić uszczelnienia amortyzatora i z czasem dojdzie do wycieku oleju.
Jak diagnozować usterki amortyzatorów?
Diagnozowanie usterek amortyzatorów nie jest takie proste jak to się może wydawać. Przeważnie jest to proces, który trwa miesiącami i dlatego trudno jest wyczuć zmiany w prowadzeniu samochodu. W wypadku amortyzatorów olejowych możemy spróbować dokładnie się im przyjrzeć. Wszystkie wycieki powinny być widoczne gołym okiem. Inaczej jest jednak w wypadku amortyzatorów gazowych. Jeśli chcemy poddać nasze zawieszenie wnikliwym testom, powinniśmy udać się na stację kontroli pojazdów. Tylko wykorzystując profesjonalne urządzenia pomiarowe jesteśmy w stanie sprawdzić faktyczny stan naszych amortyzatorów.
Wymiana amortyzatora – jak zrobić to prawidłowo?
Po stwierdzeniu uszkodzenia naszego amortyzatora powinniśmy bezzwłocznie przystąpić do jego wymiany. Należy je wymieniać parami, czyli wymienić oba amortyzatory na tej samej osi. Sama procedura wymiany zależna jest od modelu samochodu, ponieważ występują różne budowy zawieszenia. Przeważnie jest to typowa kolumna MacPhersona, więc sam amortyzator ma stosunkowo prostą budowę. Specjalną uwagę trzeba zachować w przypadku nowoczesnych samochodów, które wyposażone są w adaptacyjne zawieszenie. Wymaga to od mechanika znajomości budowy tego typu zawieszenia, a także zakupienia oryginalnego amortyzatora. Część ta musi nie tylko pasować w miejsce poprzedniej, ale również odpowiadać charakterystyce pracy. Jest to kluczowe zwłaszcza w nowoczesnych i sportowych samochodach osobowych, a także dostawczych i ciężarowych.
Jakie amortyzatory wybrać?
Tak jak już wspominaliśmy. Zawsze starajmy się dobrać amortyzatory identyczne do tych, które seryjnie były montowane w naszym samochodzie. Tylko w takim wypadku będziemy mieli pewność, że każda część będzie odpowiednio do siebie pasowała. Stawiajmy również na sprawdzonych producentów, np. Monroe, Sachs, Delphi, Boge, Bilstein, KYB, TRW. Są to marki, których produkty stosowane są na tzw. pierwszy montaż, czyli montowane są przez producentów samochodów. Wymieniając amortyzatory warto sprawdzić pozostałe elementy zawieszenia i przy okazji wymienić inne, które również uznamy za zużyte.
Amortyzatory na większości naszych dróg nie mają łatwego życia. I niestety wielu kierowców godzi się z tym, że przez ich niezbyt delikatną jazdę, szybciej nadejdzie czas na wymianę niektórych części. Warto jednak wiedzieć jakie amortyzatory najlepiej wybierać i jak właściwie powinny zostać one wymienione.