Jak i kiedy wymienić filtr oleju? Jak go odkręcić?
Każdy kierowca powinien mieć świadomość, że wszystkie części znajdujące się w samochodzie, prędzej czy później będą wymagać wymiany. Dotyczy to również płynów eksploatacyjnych oraz wszystkich filtrów znajdujących się w samochodzie. Jednym z filtrów, którego stan należy kontrolować, jest filtr oleju. Jak go wymienić? Kiedy należy to zrobić? No i co najważniejsze – czy jesteśmy w stanie zrobić to sami, czy jest to czynność wymagająca pomocy mechanika?
Demontaż starego filtra
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, kiedy należy wymienić filtr oleju. Najlepiej jest to zrobić w momencie, w którym wymieniamy olej, co oznacza, że filtr powinien być zmieniany średnio raz w roku. Jeśli zaś chodzi o samą wymianę, filtr najprościej odkręcić za pomocą specjalnego klucza, który jednak nie jest podstawowym wyposażeniem domowego warsztatu.
Na szczęście, nawet bez konkretnego klucza, możemy samodzielnie odkręcić filtr. Zanim to jednak zrobimy, musimy ustalić, gdzie w ogóle znajduje się interesujący nas element. Filtr znajduje się w silniku, i w zależności od samochodu, możemy mieć do niego dostęp albo od strony podwozia, albo od razu po podniesieniu maski. Jeżeli nie dysponujesz kluczem dedykowanym do odkręcania filtra oleju, tj. kluczem opaskowym lub łańcuchowym, nie wszystko stracone. W większości przypadków na spokojnie wystarczy płaski klucz, choć używanie go do odkręcenia filtra będzie od nas wymagało pewnej determinacji. Możemy również spróbować użyć klucza żabki, choć nie we wszystkich przypadkach będzie on skutecznym narzędziem. W skrajnych warunkach, możemy również przebić czymś filtr (np. śrubokrętem lub scyzorykiem), a następnie odkręcić go za pomocą stworzonej w tej sposób dźwigni. Należy jednak pamiętać, że kąt, pod którym cokolwiek wbijemy, powinien nam umożliwiać odkręcenie filtra poprzez kręcenie całością w lewą stronę.
Montaż nowego filtra
Kiedy już uporamy się ze zdjęciem starego filtra, zamontowanie nowego prawdopodobnie przebiegnie nam dużo sprawniej i prościej. Bardzo ważne jest, aby pamiętać, żeby podczas zmiany filtra wymienić również uszczelkę. Przykręcając nowy filtr, zróbmy to porządnie (a uszczelkę wysmarujmy olejem), aby uniknąć wyciekania oleju. Pamiętajmy jednak, że zbyt mocne dokręcenie filtru może spowodować pęknięcie gwintu, w momencie, w którym zaczniemy normalnie korzystać z pojazdu. Staraj się dbać o stan filtra znajdującego się w samochodzie. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych sytuacji, związanych z wyciekami, zabrudzeniami oleju, czy też problemami ze smarowanie poszczególnych części, wymagających smarowania olejem.